Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A SÚLYVESZTÉS CSAK ÍGÉRET...?

 

   Meglehetőséen sokat foglalkozik a média az elhízással, és a diétás szakirodalom mint olyan, igen vaskos. Hogy lehet akkor mégis oly sok túlsúlyos ember, és oly kevés sikeres fogyasztó-program?

 

   Először is tisztában kell lennünk a tényekkel. A diéta ipar rohamtempóban fejlődik, és egyre-másra bukkannak fel ígéretesnek tűnő szisztémák, melyek mögött sokszor önjelölt "szakemberek" állnak a megfelelő élettani-dietetikai-pszichológiai tudás hiján. Mégis, jellemünkből fakadóan azt hiszünk el, amit akarunk, ennélfogva sokszor ki vagyunk szolgáltatva saját hiszékenységünknek.

 

 

 

A diétás programok hatékonysága csupán 5 százalék!

 

  Nem ezt várnánk, mégis így van. Az első, és legfontosabb dolog, amit be kell látnunk, hogy a legtöbb esetben nem csak fogyni szeretnénk, de az elért testsúlyt sokáig élvezni, megtartani is. A legtöbb diétás program azonban nem hoz tartós eredményt, és a súlyváltozás után 1 évvel 100 delikvensből átlagosan csupán 5 fő tudja megőrizni az "álomsúlyt". Sőt, a többiek rendre többet szednek vissza, mint amennyit leadtak... Aggasztó továbbá, hogy a szokványos módszerekkel leadott testtömeg döntő hányada izom, ami a kúra végére testzsír-százalék növekedésében mutatkozik meg.

 

 

 

 

A legtöbb diétás, fitt és wellness termék hizlal !

 

  Bizony, az állattenyésztésben is használnak sok olyan adalékot, amelyek épp a diétás temrékeinkből ismerősek. Az L-karnitin és a szacharin éppúgy, mint a sokféle aroma fontos összetevői az állattakarmányoknak, de természetesen a cél ezesetben nem a fogyókúra. A szintetikus édesítőszerek bizonyítottan fokozzák az étvágyat éppúgy, mint a mesterséges aromák, ugyanakkor az egyéb összetevők között is rendszerint találni zsír- és vízmegkötő anyagokat, melyek a testünkbe épülve is ellátják feladatukat.

 

 

 

 A modern táplálkozás drága... anyagilag és testileg egyaránt !

 

   Túltápláljuk a testünket kalóriákkal, mégis alultápláltak vagyunk. Drága gyógyszereken és szintetikus vitaminokon élünk, amelyek ráadásul elég rossz hatásfokkal épülnek be a testünkbe. Ha röviden átfutjuk a kiadásainkat, döbbenetes eredményre juthatunk: a legtöbb magyar élvezeti szerekre költ... és azon belül is élvezeti-élelmiszerekre.

 

 

 

Mitől remélhetjük akkor programunk sikerét ?


 

   Az első és legfontosabb cél az egyensúlyi állapotok helyreállítása, valamint renyhe anyagcserénk serkentése. Az ehhez vezető út sokféle lehet, de ha tisztában vagyunk a pontos célokkal, könnyebben találhatunk rá a sajátunkra.

 

Mit várhatunk táplálkozási szokásaink megreformálásától?

- Feszes és szép bőr

- Állandó magas energiaszint

- Alacsony testzsírszázalék

- Az élettani funkciók optimális működése

- Nagyobb önbizalom

- Aktív életvitel, gazdagabb élményvilág

 

Szükséges-e ismernem a testemben zajló élettani folyamatokat ?

Sok orvos állítja: nagyobb hatásfokkal gyógyulnak azon betegek, akik tisztában vannak betegségük lefolyásával és ismerik szervezetük működését. Az emberi tudat ereje határtalan, de fontos alaposabban feltérképezni  az orvosolandó problémát .Sajnos megfelelő ismeretek híján ki vagyunk szolgáltatva az információknak, melyeknek csupán egy része helytálló. Szükséges tehát kezünkbe venni sorsunk alakítását és kellő iróniával, vagyis kétkedéssel fogadni az információkat. Jó hír azonban, hogy testünk elemi folyamatait ismerve, és elfogadva, hogy a működést (vagyis a génállományban tárolt humán jellegzetességeket) megváltoztatni - jelenleg - nem áll módunkban. A testalkat, az anyagcsere alapvető sajátságai és az attitűdünk a sporttal és táplálkozással kapcsolatban megváltoztathatatlan egyedi jellegek. Meg kell ismerjük határainkat ahhoz, hogy elérjük őket!

 

A táplálkozási program építőkockái

 

 Mondani szoktuk, hogy a lényeg a részletekben lakozik. Nos, ezesetben sincs ez másképp! A testünkben minden élettani folyamat, így az emésztés, a hízás és a fogyás is mikro szintű folyamatok eredményeképpen jön létre. Az építőkockákkal kapcsolatos emlékeinkből jól tudjuk: szalvétából kevésbé lehet várat építeni, mint építőkockából. Szervezetünk bonyolult, szuperintelligens struktúráját nem lehet átejteni, sőt, elég rosszul reagál arra, ha mégis megpróbáljuk. Pedig erről van szó, amikor bevásárló körútra indulunk. Még az sem ment fel bennünket, hogy nem vagyunk tisztában a minket érő fogyasztói manipuláció hatásaival... de ahogy a jog, úgy a természet: az információk nem tudása nem ment fel bennünket.

 

Mivel járulok hozzá testem működéséhez ?

 

Ha bemásolnám ide a legnépszerűbb iparilag előállított élelmiszerek apróbetűs (már így is jócskán "megkozmetikázott") passzusait, valószínűleg így festene a dolog:

-  ipari szalonnával

- ízfokózóval

- tartósító szerekkel

- cukorral

- liszttel

- hidrolizált zsiradékkal

- gumiarábikummal...  és sorolhatnám.

Viszont, ha ha úgy tettem volna fel a kérdést, mennyiben járulunk hozzá szervezetünk optimális működésével, a bekezdés valószínűleg üresen maradna, esetleg a "nyomokban mogyorót tartalmazhat" című rész kivételével. Őszintén gondolom, felelősek vagyunk testünkért, azért az ajándékért, melyet kölcsönkaptunk erre a hosszú útra... Ha csak feleannyi törődést tanusítanánk iránta, mint mondjuk autónkért, olyan élményekkel és életminőséggel ajándékozna meg, amelyről nem is álmodtunk...

 

 Mivel járulhatok hozzá a testemben rejlő lehetőségek megismeréséhez ?

Egy mondatba sűrítve: meg kell adni neki, ami jár. Csak három dolgot kell betartani: azt, annyit és akkor enni, amikor szükséges. Ehhez meg kell ismerkednünk táplálkozási programunk minőségi és mennyiségi tudnivalóival, vagyis a kvantitatív és kvalitatív tényezőkkel.

 

Kvalitatív  komponensek

 

A fehérjék  (proteinek)
 
 

A fehérjék elsősorban információtároló nutriensek, melyeket bonyolult kémiai szerkezetük tesz lehetővé. Fűtőértékkel is bírnak, minden egyes gramm 6,4 kcal energiát juttat a szervezetbe. Említésre méltó termogén hatással bírnak, vagyis felszívódásuk során megemelik a test hőmérsékletét, ezzel is hőt (vagyis energiát) vonva el.

A korszerű diétás programok nagy előszeretettel ajánlják a magas proteinbevitelt, mivel a súlyleadást nagyban elősegíti. Ez főleg annak köszönhető, hogy a fehérjék nem tudnak zsírrá alakulni. Kerülnünk kell viszont a túlzott bevitelt, mivel rothadást, extrém esetben vastagbél-gyulladást is okozhat.

A legjobb diétás fehérjeforrások:

- hüvelyesek (növényi)

- olajos magvak (növényi)

- szója (növényi)

- joghurt, kefir, sovány tej (állati)

- szárnyashús, marhahús (állati)

Az optimális egészségi állapot elérése érdekében a növényi és állati fehérjék fogyasztását együtt, a növényi források előtérbe helyezésével ajánlom!

 

A szénhidrátok