Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Dinamikusan fejlődő medical wellness piac
A wellness kínálatok után ugrásszerűen megnőtt a kereslet a hotelekben, a turizmus más területén és az egészségügyben is. Ezen igényeket igyekszenek kiszolgálni elsősorban a vendéglátó egységek új szolgáltatások bevezetésével. A medical wellness és spa lényegében a vendéglátás és a medical spa – az egészség és a jólét összefonódása. Minél több sport és wellness kínálat található egy adott régióban, annál nyitottabb a lakosság ezen szolgáltatások felé, ami az egészség és minőségorientált fitness és wellness szolgáltatóknak is kifizetődő. A medical wellness rohamosan fejlődik Európa államaiban, különösen Németországban, ahol a prevenciós szemléletre különös hangsúlyt fektetnek.

A svájci Julius Baer Bankház megállapítása szerint már most 400 milliárd USA Dollár fordul meg a wellness iparban. A Global Insight Piackutató Intézet felmérése alapján pl. Németországban ez az összeg már 73 milliárd Euróra rúg. Magyarországon is rohamos fejlődésnek indult a wellness ipar, melynek köszönhetően minden évben növekszik a wellness szállodák és day spa-k kihasználtsága. Mindebből következik, hogy a medical wellness sikere fokozatosan emelkedhet további specializációs lehetőséget biztosítva adott intézmények számára. A grazi Prof. Kai Illing egészségügyi menedzser elsősorban abban látja a medical wellness nagy előretörési lehetőségét, hogy ezen a szolgáltatást biztosító intézmények letisztult profillal pozícionálják magukat a piacon, illetve marketing kommunikációjuk középpontjába a medical wellnessbe épített terápiák hatékonyságát állítják.

A medical wellness gazdasági sikerét igazoló speciális tanulmány ritkán fordul elő. Az egyik fellelhető felmérés Dr Gisela Hank-Haase vezetésével készült, mely a „Medical-Spa” irányzat piaci és gazdasági jegyeit vizsgálta. Az eredményei röviden a következők voltak: megközelítőleg 800.000 vendéggel és 4 millió vendégéjszakával számoltak. Orvosi együttműködés mellett végzett kb. 20 millió preventív kezelést vettek igénybe a fizetős vendégek. A forgalmat évente 1 milliárd Eurora becsülték.

A medical wellness meghatározása
Sokan sokféleképpen értelmezik a wellness és a medical wellness fogalmát. Több szakember vitatkozik azon is, hogy mitől lesz a wellness medical wellness. 2007. januárjában, Berlinben került megrendezésre a Medical Wellness Kongresszus, ahol a turizmus, az egészségügy és a gazdasági szakértők meghatározták egységesen a definíciót: „Medical wellness alatt olyan tudományosan igazolt egészségügyi eljárásokat tartalmazó szolgáltatásokat értünk, melyek az életminőség és a szubjektív egészségérzet tartós javulását segíti elő preventív szemlélet tükrében, illetve egészségtudatos életforma támogatását szorgalmazza.” A medical wellness célja tehát az életforma tartós megváltoztatásán keresztül az egészségfejlesztés és az egészségmegőrzés. Továbbá egy potenciális üzleti terület a hotelek, az orvosi intézmények, illetve a wellness intézmények részére és egyre nagyobb érdeklődést vált ki:

  • a turizmus (kiegészítő nyereség új utazási aspektuson keresztül),
  • a fogyasztó (folyamatosan fejlődő egészségtudatosság),
  • az orvosok és szállodák körében.

A medical wellness fogalmát ne egy divatos marketingkoncepciónak képzeljük, hanem egy jól strukturált testi-lelki prevenciós programnak.

Minél több sport és wellness kínálat található egy adott régióban, annál nyitottabb a lakosság medical wellness szolgáltatások felé

 

Egészségügy és a wellness kapcsolata

Fontos tisztázni, milyen felelősséggel tartoznak az orvosok és az egészségügyi szakszemélyzet a medical wellness szolgáltatások kínálatáért, és kérdéses lehet, hogy feladataikat helyben lássák-e el vagy együttműködve pl egy egészségügyi magánintézménnyel. Továbbá érdemes elgondolkodni, hogy a medical wellness megfelelő tevékenységi terület-e gyógytornász-fizioterapeuták számára, illetve ezen belül, milyen feladatok organizációjára képesek. A gyógytornász-fizioterapeuták általában a rehabilitáció adott, szűkebb területén látják el feladataikat, miközben a rekreáció, a prevenció és a rehabilitáció területén is megfelelő ismeretekkel rendelkeznek. Véleményem szerint Magyarországon ennek a szakmai bázisnak az ismeretanyaga kissé kihasználatlan a wellness iparban.

A tavaly alakult Német Medical Wellness Társaság egyik vezetője Lutz Lungwitz úgy látja, hogy egy hotel, egy klinika vagy akár egy day spa is megfelelhet a felállított medical wellness kritériumoknak, mely szerint az orvosnak felelősséget kell vállalnia, és felügyelnie kell a medical wellness szolgáltatásokat. A gyógytornász-fizioterapeuták pedig az egészségügyi szakszemélyzettel érdekeltek abban, hogy egy hatékony medical wellness koncepciót kidolgozzanak. A Német Wellness Társaságtól Lutz Herbel ezt a kérdést így látja:

„A fizioterapeutáknak azt tudnám javasolni, hogy állítsanak össze a wellness területére egy színvonalas szolgáltatáskínálatot saját szakmai kompetenciájuk köreiben, ezáltal a fizioterápia profilját jobban előtérbe helyezhetik.”

A medical wellness nem a wellness kínálat „medikalizációját” jelenti, hanem a wellness és az orvoslás szinergizmusát. Gyakorlatban tehát a medical wellness intézmények igénylik, hogy a doktorok ne csak a hagyományos nyugati orvoslást űzzék, hanem érdeklődjenek és foglalkozzanak természetgyógyászati eljárásokkal, illetve egyéb gyógyítási peremterületekkel. Fontos kiemelni, hogy egy szolgáltató nem attól lesz medical wellness szolgáltató, hogy heti 1-2 alkalommal biztosít rendelést egy orvos számára, hanem gyakoribb, rendszeres rendelés mellett előadásokat is tartson a vendégek számára szakterületének megfelelő primer, szekunder, illetve tercier prevenciós lehetőségekről kiegészítve alternatív gyógyászati lehetőségekkel és koordinálják az egészségügyi team munkáját. Az egészségügyi teamhez tartoznak pl. a masszőrök, a gyógytornász-fizioterapeuták, a szakápolók, a fizikoterápiás asszisztensek.